Taggar

, , , , , , , ,

7H33 Borås- Veckan med Bettan. Imorgon måndag 24 oktober är det den internationella FN-dagen och då invigs också ”demokrativeckan” på Bäckängsgymnasiet här i Borås Stad.. Där ska jag och några i min dansklass inviga detta genom att dansa en modern dans inför hela skolan. Den moderna dansen handlar om att man är vilsen fast ändå så trygg, men man letar ändå så efter något som kan hjälpa en att bryta sig loss från den vilsenheten man befinner sig i.Vi började få denna koreografin när vi började skolan efter sommarn och den blev klar förra veckan. Sen dess har vi övat varje danslektion och satt ljus till dansen, så jag själv känner ingen oro över att det inte kommer bli bra utan det kommer bli kanonbra!


Demokrativeckan på Bäckäng i Borås handlar om demokrati som står för människors lika värde och rättigheter. Under veckan kan vi på Bäckäng nog vänta oss olika föreläsningar, debatter osv. Jag var själv på ett antal föreläsningar och debatter förra året och det var mycket intressant faktiskt och ska därför försöka gå på några i år igen.Jag avslutar detta blogg inlägg med ett text stycke som jag läste i en broschyr som jag tycker är passande. ”Alla människor har lika rättigheter. Det spelar ingen roll vad du har för religion, vilket land du kommer ifrån eller vilken kultur du tillhör. Du har rätt till respekt och lika behandling oavsett om du har något funktionshinder, om du är man eller kvinna och oavsett din sexuella läggning. Du har också rätt att leva ensam eller med vem du vill.”  Kram / Bettan

PS: Läs mer om FN dagen som hålls över hela världen just 24 oktober på Wikipedia (klicka här)