Taggar

, , , , , ,


7H33 Borås – Veckan med Bettan Föreningslivet på Bäckängsgymnasiet i Borås Stad är väldigt stort och jag blev genast förälskad i en ganska nystartad förening vid namn HALIB Hackers. Det är en förening för alla på Bäckäng som älskar att spela. Jag själv älskar att spela tv-spel och datorspel, så när jag fick reda på att denna föreningen fanns gick jag med direkt. Jag sökte också till styrelsen och fick nyligen veta att jag kom med! För att ni ska få reda på mer vad HALIB Hackers är och gör, har jag intervjuat ordförandet Pontus Doverstav:

Bettan: När startades halib hackers?
Pontus: – Vi startade föreningen halib hackers förra året i september. Det har alltså funnits i drygt ett år.
Bettan: Varför startade ni halib hackers?
Pontus: – Vi kände det att det inte fanns några dataföreningar i skolan. Det ända som var nära dataförening var nostaligklubben men de är ju mer för retro spel och då kände jag, Jim, Johan, Henrik och Jonathan att det behövs en förening som omfattar alla spel. Just därför startade vi Halib Hackers!
Bettan: Vad är grundtanken med hela föreningen, aktiviteter osv?
Pontus: Grundtanken är att skaffa en gemensam sammanhållning för alla ”nerdar”, dvs de som gillar att spela . Aktiviteter har vi mest i form av gibb morgonar då vi ställt en stor tv i kafeterian där man kunnat spela xbox/ wii. Detta har inträffat ungerfär 3 gånger. Under kulturveckan hade vi ett mini-lan i kafeterian, då vi hade med oss 6 st laptops som man kunde game’a CS på. Anledningen att vi valde ju CS var för att man kan spela klart en match rätt fort så folk inte behöver vänta.
Bettan: Har ni några kommande aktiviteter på gång?
Pontus: Jag och några till i styrelsen drar till Ryssland nu och är borta en vecka. Så just nu händer det inget. Men tanken är att vi ska ha ett lan snart, ha mer gibbmorgonar, och avsluta vår Starcraft 2 turnering som vi på började med förra året.