Taggar

, , ,

7H33 Borås – Breaking News. Borås skall satsa på att utbilda kommuntjänstemännen i att bli bättre på service till näringslivet med utbildningen ”Förenkla helt enkelt” som arrangeras av förbundet Sveriges kommuner och landsting och av Tillväxtverket. ”– Det är viktigt att ge en så god service som möjligt till företagen. Med den här utbildningen kommer vi långsiktigt att arbeta för bättre service till företagen, säger Ulf Olsson, Kommunstyrelsens ordförande.” Detta är en följd av resultatet i Insikt ”Företagsklimat 2011”, en servicemätning av kommunernas företagskontakter som presenterades i dag. Där fick Borås Stad betyget 62 av de företagare som varit i kontakt med kommunen det senaste året; något under genomsnittet för kommunerna i undersökningen, vilket var 66. (läs mer i pressrelease från Borås Stad). Insikt säger att Borås slutade på 132:a plats av 166 granskade kommuner. Betyget enligt betygsskalan NKI (”nöjd kund index” med skala 0-100) i Insikt säger också att Borås ligger på undre gränsen till ”godkänt” där 62-69 är just godkänt och Borås fick betyget 62 För att bli rankad ”högt” skall man upp på 70-80 och för ”mycket högt” över 80. Medelvärdet bland alla mätta kommuner i Insikt 2011 var betyget 66. Bäst av alla kommuner i mätningen var Salems kommun med betyget 81. Bäst var vi i Borås med Bygglovsärenden där företagen gav betyget 67, och sämst på frågor kring brandtillsyn med 57 poäng och betyget ”lågt”. Det finns med andra ord en stor möjlighet för Borås Stad att öka på poängen till 2012 års mätning. (Läs hela rapporten – klicka här)